دبیرستان انرژی اتمی

سندروم افسردگی پس از تعطیلات چیست و راهکار مقابله با آن کدام است؟

زمان تقریبی مطالعه متن:2 دقیقه

سندروم افسردگی پس از تعطیلات (Post-holiday depression syndrome) یک حالت روانی است که ممکن است پس‌از تعطیلات یا تفریحات طولانی‌مدت برای فرد رخ دهد. در این وضعیت، شخص معمولاً دارای علائم احساس کمبود روحیه، ناآرامی، خستگی و عدم تمرکز در کار روزمره است.
این وضعیت به‌دلیل تغییرات در روال عادی زندگی روزانه رخ می‌دهد و با توجه به تفاوت و تغییر فضا، احساس بی‌انگیزگی و بی‌میلی می‌کند.

برای مقابله با سندروم افسردگی پس از تعطیلات،  راهکارهایی از جمله موارد زیر وجود دارد:

1⃣برنامه‌ریزی:
بهتر است پیش‌از تعطیلات، برنامه‌ریزی کافی برای روزهای بعداز بازگشت از تعطیلات انجام شود. مانند مرتب‌سازی اسناد و اوراق، مرتب کردن لوازم شخصی و تدارک دیدن امور زندگی روزمره باشد.

2⃣فعالیت‌های شادی‌آور داشته باشید:
می‌توان به فعالیت‌هایی که در روزهای بعداز تعطیلات می‌تواند نشاط ایجاد کند همچون دیدن فیلم کُمیک و یا انجام فعالیت ورزشی انرژی‌بخش متمرکز شد.

3⃣پرهیز از تغییرات ناگهانی:
بهتر است از تغییرات ناگهانی در روال معمول روزانه‌تان پرهیز کنید.

4⃣تغذیه سالم:
تغذیه سالم و متنوع نقش مهمی در افزایش انرژی و کاهش سطح استرس در بدن دارد. شما می‌توانید برای خود یک برنامه‌ی تغذیه‌ی مناسب تدوین کنید و از مصرف غذاهای سالم و متنوع بهره ببرید.

5⃣بر تفکر مثبت تاکید کنید:

پشتیبانی از خود با ارتقای اعتمادبه‌نفس، افزایش رضایت شغلی و کاهش استرس و اضطراب به برطرف کردن اثرات سندروم افسردگی پس‌از تعطیلات کمک می‌کند. در این ایام بهتر است با دوستان و خانواده‌ی خود بیشتر تماس داشته باشید و صحبت کنید و فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید، انجام دهید.

🖋 سندروم افسردگی پس‌از تعطیلات یک پدیده‌ی عادی است و برای پیشگیری از آن می‌توانید از راهکارهای مذکور استفاده کنید.

دببرستـان پسرانه غیردولتی انرژی اتمی شیراز

 

«تصاویر یادگاری»

دیگر تصاویر را در نگارخانه ببینید