دبیرستان انرژی اتمی

تکنیک پومودورو شامل چه مواردی است؟

زمان تقریبی مطالعه متن:5 دقیقه

»» تایمرتان را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید. در ازای هر ۲۵ دقیقه تمرکز و فعالیت، ۵ دقیقه استراحت کوتاه داشته باشید. بعد از اینکه ۴ مرتبه دوره‌ی (۵-۲۵) را تکرار کردید، استراحت طولانی‌مدت (۱۵ تا ۳۰ ) داشته باشید

 

تکنیک پومودورو را پژوهشگر و کارآفرین و نویسنده بنام، فرانچسکو سیریلو، ابداع کرد و در وهله‌ی نخست با تایمری به‌شکل گوجه‌فرنگی اجرا می‌شد. گفتنی است نام پومودورو از سسی ایتالیایی به همین نام آمده است که ظرف 25 دقیقه آماده می شود . شباهت تایمر به گوجه‌فرنگی نیز بخاطر این است که ماده اصلی این سس گوجه فرنگی است. او این تکنیک را برای پیگیری و پیشبرد اهداف تحصیلی‌اش در دانشگاه به‌کار می‌برد. تکنیک پومودورو بسیار آسان است: زمانی‌که با وظیفه‌ی بزرگی رو‌به‌رو شدید، آن را به اهداف کوچک‌ و کوتاه‌مدت با زمان محدود تقسیم‌بندی کنید . مثلا هنگامی که می خواهید خود را برای امتحانی آماده کنید اگر مدام با استراحت های طولانی سر و کار داشته باشید این مساله به تمرکز شما روی مباحث و یکپارچگی مطالعه شما آسیب می زند . اما اگر با فواصل کوتاه استراحت حین قسمت های مطالعه کوچک کوچک درس بخوانید بهتر می توانید درس را مطالعه کنید 

همچنین این تمرین به مغز کمک می‌کند تا در آن مدت کوتاه بر وظیفه‌ی مشخص خود تمرکز و از پرش فکری جلوگیری کند.. این سیستم به‌صورت یک چرخه عمل می‌کند و با گذشت زمان متوجه بهبود عادات مغزی‌ خود خواهید شد. نتیجه‌ی وقفه‌های زمانی را نیز در تقویت انگیزه و شکوفایی خلاقیتتان می‌بینید.

تکنیک پومودورو شامل چه مواردی است؟

برای اجراکردن این تکنیک ساده به هیچ کتاب و برنامه‌ی خاصی محتاج نیستید و فقط کافی است یک تایمر (زمان سنج معکوس) داشته باشید و یا روی گوشی خود برنامه پومودوورو یا فوکوس تودو را دانلود و نصب کنید.  مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

  • وظیفه‌ای را برای خود در نظر بگیرید
  • تایمرتان را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید. (برنامه های معرفی شده خودشان روی این عدد تنظیم شده اند اما می توانید زمان را در تنظیمات تغییر دهید مثلا برای مطالعه زمان دروس دبیرستان زمان 35 دقیقه مقدار معقول تری است )
  • در ازای هر ۲۵ یا 35 دقیقه تمرکز و فعالیت، ۵ دقیقه استراحت کوتاه داشته باشید.
  • بعد از اینکه ۴ مرتبه دوره‌ی (۵-۲۵ یا 35-5) را تکرار کردید، استراحت طولانی‌مدت (۱۵ تا ۳۰ دقیقه) به خود بدهید.

استراحت کوتاه‌مدت برای صرف قهوه، پرکردن لیوان آب، انجام نرمش، قدم‌زدن در فضای باز و… در نظر گرفته شده است (نه بازی با موبایل میان درس خواندن ! این کار ذهن شما را خسته می کند در حالی که بین درس خواندن ذهن شما به استراحت نیاز دارد ) در استراحت طولانی‌مدت نیز، پیشنهاد می‌شود کاری را انجام دهید که از آن انرژی زیادی می‌گیرید تا برای ۴ دوره‌ی (۵-۲۵) بعدی آماده شوید.

موضوع بسیار مهمی که در زمان اجرای تکنیک پومودورو پیش می‌آید، عوامل مختل‌کننده و حواس‌پرتی است. این عوامل می‌توانند تماس تلفنی، صدای پیامک، بازی و… باشند. این اراده خیلی مهم است که شما به دوره‌ی ۲۵ یا 35 دقیقه‌ی پومودورو خود پایبند بمانید و حواس‌پرتی‌ها را به‌تعویق بیندازید برای این کار توصیه می شود صدای تیک تاک برنامه را فعال کنید (از بخش تنظیمات برنامه) این صدا هرچند طی چند روز اول مطالعه ممکن است کمی آزاردهنده بنظر برسد اما پس از مدتی خود ، به عاملی برای جلوگیری از فکر و خیال های اضافه تبدیل می شود. همچنین این موارد نیز موجب می شود دیگران حین مطالعه مزاحم شما نشوند:

  • قبل از شروع دوره‌ی پومودور به اطرافیانتان اطلاع‌رسانی کنید که در حال تمرکز روی پروژه هستید.
  • پیشاپیش زمان بازگشت از مشغولیتتان را اطلاع دهید.
  • در دوره‌ی استراحتتان، بلافاصله کاری که ذهنتان را مشغول کرده، انجام دهید و برای پیگیری و تماس‌هایتان وقت صرف کنید.

البته برای کارهای خیلی ضروری نیز استثنا وجود دارد؛ اما صادقانه شرح‌دادن وضعیتتان شما را از تنگنا نجات خواهد داد و کنترل و مدیریت‌ زمانتان را بهبود خواهد بخشید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *