دبیرستان انرژی اتمی

تغذیه دانش آموزان در ایام امتحان

زمان تقریبی مطالعه متن:4 دقیقه

تغذیه بهتر در ایام امتحانات مساوی است با حافظه بهتر و هوشیاری بالاتر در زمان امتحان

 

بخاطر اینکه درس بیشتری می خوانند از والدین خود درخواست می کنند چیزهایی مثل غذاهای فست فودی بیشتری بخورند و یا عده ای از دانش آموزان تصور می کنند در روزهای امتحان به جای خوردن صبحانه بهتر است وقت خود را صرف مطالعه بیشتر کنند باید توجه داشت که تغذیه خوب و مناسب در صبح و روز های پیش از امتحان به ذهن کمک می کند تا مطالب را در زمان امتحان بهتر به یاد بیاورد. 

 

 

در ایام امتحان توجه به این موارد ضروری است که :

  1. اگر بدن مشغول هضم غذا باشد خون کمتری به مغز می رسد پس خوردن وعده غذایی هنگامی که مشغول مطالعه هستیم ما رو از هردو کارمطالعه و خوردن هردو  باز می دارد
  2. اگرچه بهتر است والدین در ایام امتحان غذاهایی که دانش آموزان دوست دارند را درست کنند اما خوردن غذاهای آماده و فست فود در کنار استرس امتحان می تواند موجب مشکلات گوارشی در ایام امتحان شود
  3. از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما خواهد داد.
  4.  برخلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پر چرب در طول دوران امتحانات نه تنها مفید نیست بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی‌ ‌می‌شود.
  5.  صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید اما صبحانه را کامل‌تر میل کنید.
  6. در صبح روز امتحان نیز بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌مرغ، نان تست با عسل یا برشتوک استفاده شود.
  7. اگر در صبحانه پنیر می‌خورید، بهتر است آن را همراه گردو میل کنید.
  8. خوردن آجیل مغزدار از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.   
  9. مصرف سبزی‌های تازه (البته بعد از ضد عفونی کردن) و میوه‌های تازه توصیه می‌شود.

آب کافی :

  • در طول روز (اما نه همراه غذا) آب کافی بیاشامید (بیش از نیم ساعت پیش از غذا و یکی دو ساعت پس از غذا اشکالی ندارد). آشامیدن آب و نوشیدنی‌ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می‌شود.
  • از خوردن قهوه و چای پر رنگ، خودداری کنید ولی چای کم‌رنگ مفید است.
  • مصرف روزانه یک لیوان شیر‌ ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان موثر است.

 

مقابله با اضطراب  

  • کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.
  • برای کاهش اضطراب دانش آموزان ، بهتر است از غذاهای مناسب مانند سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب استفاده شود. 
  • تغذیه متعادل و متنوع شامل غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت و میوه‌ها سبب کاهش استرس امتحان می‌شود.
  •  خوردن نان و پنیر و گردو یا تخم‌مرغ یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می‌کنند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.
  •  خوردن جگر، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می‌کند زیرا کم‌خونی نیز یکی از دلا یل کاهش یادگیری و تمرکز است.

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *